Ken je doelgroep

Sharing is caring!

Qua vernieuwingen leek het er op dat er vorig jaar in Maastricht tijdens de bibliotheek 2 daagse een fikse storm voor 2011 werd beloofd. Die storm waait wel in negatieve zin over bibliotheekland, maar qua vernieuwingen lijkt het meer op een flink briesje.
Op het innovatieplein in Martiniplaza viel wat mij betreft de vernieuwing een beetje tegen.
Maar misschien is dat uiterlijke schijn en stormt het aan de achterkant,  bijvoorbeeld bij de landelijke infrastructuur. De kant waarvan de bezoeker als het goed is geen last heeft.
Die bezoeker is natuurlijk degene waarvoor we het allemaal zouden moeten doen, al lijkt het er nog steeds op dat we ook dingen doen omdat wij vinden dat ze moeten gebeuren.
Misschien komt dat laatste wel omdat het kennelijk moeilijk is om er achter te komen wat de bezoeker wil, wie onze bezoeker precies is en hoe bereiken we deze bezoekers.
Daarvoor moeten we veranderen. We moeten de bezoekers (doelgroepen) opzoeken, waarna vervolgens de bezoekers wel  de bibliotheek opzoeken.
Niet pushen met sociale media, maar de dialoog aangaan. Meng je als professional in reeds bestaande communities. Geef daar goede replies en je krijgt vanzelf followers er bij.
Widgets voor de jeugd? Met welke content? Heeft de jeugd überhaupt wel behoefte aan widgets?
Zolang de bibliotheekwereld de bezoekers niet opzoekt, zal het bij een flink briesje blijven.

Voor de rest waaide het buiten flink, tijdens de bibliotheek 2 daagse in Groningen.
Volgend jaar de bibliotheek 2 daagse graag in een warmer oord. Gemeente Bonaire of in gemeente Saba. De bibliotheken daar, gaan tenslotte ook aansluiten op de landelijke infrastructuur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *