Blijf zitten waar je zit, ik kom!

Sharing is caring!

Ik ken Wilbert van der Heijden van de redactietrainingen die hij gaf  aan de redactie van Bibliotheek Nieuwegein. Iemand dus die van buitenaf, op een professionele en hartstochtelijke manier, naar onze sector kijkt en waar nodig de juiste vragen weet te stellen. Wilbert aarzelde ook geen moment om een mooie bijdragen te schrijven voor dit blog.  

Herhaal deze zin nog eens, maar dan echt alsof je roept: Blijf zitten waar je zit!!, en doe ook even je handen voor je ogen. “Blijf zitten waar je zit, ik kom!!
Fijn spannend gevoel in je maag? Het aftellen is gedaan en nu speuren waar iedereen zich verstopt heeft.
Ik moest wel aan ‘verstoppertje spelen’ denken toen ik las dat Joost Heessels in zijn blog van vorige maand de meerderheid van de bibliothecarissen vergeleek met bibberend achter de boekenkast verstopte medewerkers.

Geen vreemd beeld. Is er een bibliotheekmedewerker die zeker weet welke kant het op moet? De toekomst is moeilijk te voorspellen. We worden niet geholpen door een heldere visie vanuit de Raad van Advies voor Cultuur, laat staan door visionaire wetgeving.
En toch is het aftellen begonnen. We zitten verlamd door vrees voor de toekomst verstopt achter het winnend ‘ merk’ de bibliotheek’. Iedereen beseft dat de winnaar van vandaag de verliezer van morgen kan zijn.
Tijdens mijn trainingen met bibliotheekmedewerkers zag ik geen ‘zich bibberend verschuilende bibliothecarissen die te weinig vooruitstrevend, te weinig flexibel en te weinig innovatief” zouden zijn. In tegendeel: gelukkig worden niet alle dromen uit de brainstormen over de huidige rol van de bibliotheek uitgevoerd. Ze zouden de bibliotheek veranderen in een duizelingwekkende achtbaan.
Wat aan de breinbrouwsels ontbreekt is: de uitvoerbaarheid en kennis over wat de klant beweegt.

Daarom was het fijn te lezen dat Joost in zijn blog mijn geliefde goeroe, Johan Cruijff aanhaalt die zijn afschuw uitsprak over mensen die doelloos bewegen. Dat is dus precies het knelpunt bij onze bibliotheken.
Er is vakmanschap, goede wil en creativiteit te over, maar wat ontbreekt is kennis en vaardigheid om de gewenste informatie effectief bij de klant te krijgen.
Daarom wordt de bibliotheek die terecht prat gaat op ‘het verschaffen van gedocumenteerde, betrouwbare informatie’ voorbijgelopen door de slordig zoekende, met een half antwoord al tevreden klant. Die shopt wel op internet en is behept met de tijdgeest die hem voorhoudt dat wat nu ‘waar’ is over tien minuten gelogenstraft wordt.
De ‘klanten’ van de bibliotheek lijken zelfvoorzienend geworden.

Als we de nieuwe functie van de bibliotheek weten, dan kan de medewerker zich scholen om zich de bekwaamheden die vereist zijn eigen te maken.

Wil de bibliotheek bruisen dan hebben we niets aan medewerkers die zich achter de boekenkasten verschuilen. De bibliotheekmedewerker moet juist het veld in en te weten komen welke informatiebehoeftes er in zijn regio is.

Ik ben er van overtuigd dat de bibliotheek van vandaag net zoals altijd betrouwbare, goed gedocumenteerde informatie moet bevatten. Het uitdagende is dus hoe we die informatie uit de boekenkasten halen en nauwkeurig afgestemd voor de klanten toegankelijk maken.
Doen we dat niet goed, dan loopt de klant onze winkel voorbij en zoekt elders soortgelijke (en vaak) minder betrouwbare informatie.

De bibliotheekmedewerkers moeten dus achter de boekenkasten vandaan komen en direct de wijk in en daar gaan luisteren naar wat de wijkbewoners willen weten. Beperk je niet maar neem alles mee dat in het leven van de rondom de bibliotheek wonend en werkend bewoners belangrijk is.
Als we daarna de antwoorden zodanig aanreiken dat de verschillende klanten hun taalgebruik herkennen, maken we ‘klanten’ voor onze bibliotheek.
Laat varen die arrogante gedachte, dat de klant moeite moet doen! Juist toegankelijk maken van de antwoorden is essentieel.

Blijf niet zitten waar je zit! En roep naar je wijkbewoners rond je bibliotheek: ik kom!

Bron foto: Flickr

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *