Bibliotheekblad verkiezingen …. Zucht

Sharing is caring!

In 2010 behaalde ik mijn diploma aan de opleiding Informatie dienstverlening Bibliotheken in Tilburg. Ik werkte daarna voor bibliotheken in het midden van het land. Ik ben dus een bibliotheekmedewerker. Maar bibliothecaris heb ik mij nooit gevoeld. Ik voel mij ook veel meer thuis bij de term van informatiespecialist of iets dergelijks. Geef het beestje maar een naam.

In de tram van Nieuwegein naar Utrecht las ik het zogenaamde gastblog van Eimer Wieldraaijer.
Deze meneer is eindredacteur van het Bibliotheekblad, dus hoezo gastblog?  Er is ophef ontstaan over een blogbijdragen van Ten Aanval/ Jeanine Deckers die kanttekeningen plaatste bij de verkiezing van Beste Bibliothecaris van dit jaar.
Elk jaar – soms om het jaar, zoals het bibliotheekblad het belieft – organiseert men deze verkiezing waarin zij drie bibliothecarissen nomineren die de titel kunnen winnen. Onder de genomineerde kandidaten van dit jaar zit echter een marketeer die zich wel bibliotheekmedewerker mag noemen maar geen bibliothecaris is.

Echt een voorstander van dit soort verkiezingen binnen bibliotheekland ben ik niet. Maar als er al verkiezingen zijn laten we het dan wel juist doen. Er zijn binnen de openbare bibliotheeksector inmiddels genoeg marketeers werkzaam om een verkiezing van bibliotheekmarketeer van het jaar te houden. Nomineer bij bibliothecaris van het jaar mensen met een bibliotheek achtergrond als je  dit soort verkiezingen al zou willen houden. De vak trots binnen de sector is al ver te zoeken en het is vreemd dat er luk raak andere bibliotheekmedewerkers onder de titel van bibliothecaris gaan vallen.

Marketeers binnen de sector zijn blijkbaar nodig omdat wij als bibliotheekmedewerkers het verhaal niet meer kunnen vertellen. Laat ze daar een prijs voor krijgen. Maar stop met verkiezingen voor beste bibliothecaris als het in feiten gaat om de beste bibliotheekmedewerker.

Let wel!! Ik misgun niemand een prijs. Laat in deze de beste bibliothecaris Jeroen de Boer of Erik Boekesteijn worden, en ooit op een dag zal Margot Bosch misschien wel de beste bibliotheekmarketeer van Nederland worden.

Eén reactie

  1. Pingback: Stemadvies ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *