Innovatie, verder kijken dan de neus lang is

Sharing is caring!

De dagen van mijn werk in de openbare bibliotheek lijken weer een tijdje achter mij te liggen maar mijn interesse blijft. Vooral op het gebied van innovatie binnen de openbare bibliotheek blijf ik graag op de hoogte. Maar is innoveren binnen de openbare bibliotheek wel echt innoveren?

Supermarkten – niet te vergelijken met openbare bibliotheken – zetten stevig in op nieuwe trends. Ze kijken nu al naar de trend van morgen. Huidige conventies gaan op de schop en nieuwe pijnpunten komen aan het licht.

De openbare bibliotheken blijven achter. De sector blijft maar inzetten op stenen en een slap digitaal verhaal. Het lukt maar niet – enkele uitzonderingen daargelaten – nieuwe wegen in te slaan. Of om oude conventies los te laten en echt van de boekenplanken los te komen. Ook de nieuwe generatie bibliotheekmedewerkers lijken geboeid aan de kasten.

Bij het sterven van de laatste generatie die zonder computer is opgegroeid sterft ook de bibliotheek langzaam uit

Hoe gaan we echter het tij keren zodat de openbare bibliotheken niet achter de feiten aan blijven hobbelen? Tijd om de mouwen op te stropen en zich op paden te begeven die niet altijd even goed begaanbaar lijken of voor de hand liggen.

De bibliotheek als community zou veel kunnen leren van commerciële bedrijven zoals Seats2meet e.a.. Daarnaast zitten er vele mensen te springen om met bibliotheken mee te denken. Start kenniscoöperaties om samen – dus echt samen – te zorgen voor een slimme samenleving. Met de samenleving voor de samenleving, men roept het wel maar doet er weinig mee.

Ik roep openbare bibliotheken op om eens verder te kijken dan de neus lang is. Durf tussen de boekenkasten uit te komen en geheel andere producten te ontwikkelen waarmee je de samenleving kan helpen! Durf gebouwen en vaste locaties achter te laten en ga daar zitten waar je doelgroep is maar zet daar dan ook keihard op een topproduct in. De tijd van aanmodderen is nu echt voorbij, de tijd van kiezen om gekozen te worden is werkelijkheid geworden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *